God is Salvation

Himmelen er på ordentlig

Jeg har sett filmen og det er all grunn til å stille minst to spørsmål med det filmen formidler:IMG_2354.JPG

For all del sjarmerende film. Du bare elsker den sjarmerende gutten. Du tar neppe skade av se den eller la ungene se den. Men så var det innholdet. Men om vi skal våge noen refleksjoner så er det minst to-tre som er verdt en tanke eller to:

1. Du får inntrykk av at alle kommer til himmelen
2. Det gies inntrykk av at Jesus bildet som blir malt er autentisk
3. Ønske om å få visshet om at sine avdøde har det bra

Skulle nr. 1 være riktig så er det på tide å komme seg hjem fra Kambodsja eller rett og slett omgjøre reiseprogrammet til ferie. Det er en sjeldent tydelighet i Bibelen på at troen på Jesus er vår eneste vei til vennskap med Gud og dermed også avgjørende for den som vil til himmelen etter døden. Alle veier fører ikke til Rom i denne sammenhengen. Tanken om at ingen av oss skal dømme, eller kan vite hvem som kommer til himmelen er sann, men også helt feil hvis det skulle gi inntrykk av at det muligens kan finnes andre veier enn via Jesus. Filmskaperne har nok ingen ambisjon om å gi et slikt inntrykk, men det er dessverre flere elementer i filmen som gir et slikt inntrykk. For en erfaren kristen bør det ikke være vanskelig å korrigere dette i samtaler med dem som har sett filmen.

2. Det såkalt autentiske bildet bekreftes av to firåringer, påføres CCN sitt merke og fremsettes deretter som slik Jesus virkelig ser ut. Det vil komme mer rafinerte forførelser enn et slikt sammentreff. I Bibelen står det at han hadde et så vanlig jødisk ansikt at han i begynnelsen av sin karriere forsvant i mengden. Andre med kompetanse får avgjøre, men jeg blir overrasket hvis det bildet er et typisk jødisk ansikt. Døm selv:

IMG_2355.JPG

Samtidig har alle kulturer og tider laget seg sine Jesus bilder. Det i seg selv er ikke overraskende. 

3. Det ligger i oss et ønske om å vite at våre kjøre kom trygt frem. Også ønske om å få beskjeder, gjøre opp det ugjorte, si det usagte o.s.v. til de som for så alt for tidlig, er et stadig økende behov i folket. Her føyer prinsesser og andre seg inn i formidling av beskjeder fra den andre siden. At det funker overrasker ikke, det har det gjort i fra gamle og nye testamentet sin tid, som forøvrig advarer mot kontakt med døde.

Hva kan være så viktig med filmen da? Kristne forutsetter jeg ikke er i tvil om himmelen er på ordentlig. Så hvem kan ha nytte av filmen? Kanskje noe skeptikere kan få himmelsk smak etter å ha sett filmen? Er ikke overbevist om det heller.
Eller er det bare fasinasjonen for livet etter døden, det mystiske som trekker og fasinerer. Den samme fasinasjon som gjør at folk snakker med døde og formidler beskjeder fra de avdøde?

Har ikke lest boka og du skal ikke se bort fra at filmen har tatt seg friheter og blitt utydelig der boka muligens er veldig tydelig. Min kommentar er utfra filmen. Kjør debatt!

I forbindelse med filmen har IMI Kirken laget forslag til hvordan filmen kan bli til samtale også for barn:

Himmelen på ordentlig – Heaven is for real

Nå har dere/vi sett Heaven is for real, og her kommer noen innspill til samtale på hjemmebane/i gjengene. Fantastisk om vi her benytter muligheten vi får gjennom denne filmen til å dele tro og dele om himmelen.

1. Joh 3, 16 For så høyt elsket Gud verden at han gav sin sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.
Hva skal til for å få evig liv?
2. Hvordan kommer vi til himmelen? Snakk gjerne om at det er troen på Jesus og det han har gjort for oss som gjør at vi kan komme til himmelen. Broillustrasjonen
3. Hvordan kan du erfare i ditt liv at Gud er god? Det snakkes mye i filmen om at Gud er bare god og alt ved han er godt.
4. Når dere snakker om filmen, fokuser på det som ditt barn har fokus på og led de til tro. Dette er en film der det settes fokus på hvordan en gutt på 4 år har opplevd himmelen. Det sikreste vi vet om himmelen finner vi i bibelen. Les gjerne fra Johannes Åpenbaring, Esekiel 1 Finnes himmelen på ordentlig?
5. Be gjerne med barnet ditt. Be om at de skal bli sikre på at de kommer til himmelen når de dør.

4 replies »

  1. Jeg har bare lest boka. Der fikk jeg ikke noe inntrykk av at alle kommer til himmelen, men at det er et fantastisk sted å komme til. Jeg fikk en lengsel etter Himmelen. Boka er en vakker beretning. Bildet stusset jeg og litt på. Fordi Jesus er så vakker. Men og at det gjøres business på de bildene.

  2. Har bare lest boka og filmen gir muligens et helt annet bilde. Gutten der hadde et budskap: Alle må tro på Jesus! Himlen er et fantastisk sted! Historien om bildet blir også beskrevet i boka. Husker ikke om det er akkurat det bildet, men fasinerende var det. Kanskje filmen blir litt for mye buisness? Mine barn leste også boka og vi ble utrolig forventningsfulle til det som kommer etter dette livet.

  3. Jeg har hverken lest boken eller sett filmen. Men bibelen er ganske så klar på de dødes tilstand, at det er snakk om en «søvn». Spesielt bekrefter 1.Tess. 4.13-18 at de døde ikke går opp til himmelen når de dør, men at de sover:

    «Men jeg vil ikke at dere skal være uvitende, søsken, om dem som har sovnet inn, så dere ikke sørger som de andre som ikke har noe håp. For derson vi tror at Jesus døde og sto opp igjen, så skal Gud føre dem som er sovnet inn i Jesus, sammen med Ham. For dette sier vi til dere med et Herrens Ord, at vi som lever og blir igjen til Herrens gjenkomst, skal på INGEN MÅTE KOMME I FORVEIEN FOR DEM SOM ER INNSOVNET. For Herren selv skal med et rop, med en overengels røst og med Guds basun stige ned fra Himmelen. Og DE DØDE i Kristus skal STÅ OPP FØRST. Deretter skal vi som lever og er igjen, bli rykket opp i skyen sammen med dem, for å møte Herren i luften. Og så skal vi alltid være med Herren.»

    Elia er iflg bibelen blitt tatt direkte opp til himmelen, 2.Kong 2.11. Og det kan også se ut som at Moses ble tatt direkte opp. Bibelen sier at graven hans aldri ble funnet, og at Moses og Elias viste seg for Peter, Matt.17.3. Men det står likevel ingen steder at den himmelen vi lengter etter, hvor det ikke skal være tårer, gråt eller tenners gnissel har «begynt», eller eksisterer akkurat nå. Det står derimot at den skal starte når Jesus gjenkomst har skjedd, og han har hentet sine, jmf 1.Tess. 4.16-18 hjem til himmelen. I mellomtiden vil alle de som hittil har dødd i Jesus sove i gravene sine. De hverken ser eller hører eller vet noenting. De sover.

    Hvordan kan våre kjære avdøde være lykkelige og ikke gråte i himmelen NÅ, mens de ser ned på all elendigheten her på jorden? Jeg finner ingen skriftsteder som støtter en slik tanke, ei heller finner jeg det logisk. Derimot finner jeg det logisk at Satan, som iflg bibelen går rundt som en brølende løve, vil gjøre som det står bl.a i Matt.24.24 og 2. Kor. 11.14, gjøre mange tegn og under for om mulig å føre vill selv Guds folk.

    Så derfor, uten å ha lest boken eller sett filmen, men utifra dens omtale og tema/tittel, kan jeg med belegg i bibelen si at dette er et forsøk på å forføre oss til å tro på noe som ikke finnes…dessverre…

  4. Gud er alltid God !
    Jesus Kristus er veien , sannheten og livet .
    For ikke troende se Johannes 3.16-17 .
    Jesus Kristus er veien til Frelse , veien til Gud . Det er igjennom troen på Jesus Kristus , og Tro på det som står Bibelen vi kommer til Gud. For den som tar imot ham , tar imot den som har sendt Ham , og det er Gud vår Himmelske Far .
    Himmelensog Jordens Skaper.
    Det er igjennom troen på Herren Jesus Kristus , vi blir forenet med Gud vår himmelske Far . Det er ingen annen vei til Gud og himmelen , enn gjennom Jesus Kristus .
    Det er han som er veien , sannheten og livet .
    Herren sier la de små barn komme til meg , å hindre de ikke , for slike hører Guds rike til .
    Vi som voksne har et valg , ta i mot Jesus i våre liv og tro,
    Og la han vise oss veien !

    Anbefaler å lese div . Tema om dette i Bibelen .
    Og på siden til Trosvitne.no Av Sigbjørn Rønning
    ( han er ikke tilgjengelig for spørsmål og svar , lengre ) . Men siden er absolutt verdt et forsøk .
    Lykke til !

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s